torsdag 24 januari 2013

Idag sa de att våren är på väg...

Idag sa de på TV4 News att i början på nästa vecka kommer det varmare väder... Som en vän brukar säga..."-Nu räcker det!!!" Är trött på långkallingar och att tvinga Harry att se ut som Kenny i South Park varje gång vi skall ut på en löprunda. Bilden ovanför tog jag i höstas. Vi har en stig som startar ca 50 meter från huset. Längtar efter att få utforska stigen söderut mot Kungsbacka när barmark återinträder...

Annars då..? Jo...veckan har ju gått i förkylningens tecken. Har fått träningsförbud av Linda fram till och med söndag. Idag tog jag H i vagnen och tog en rask (härligt uttryck...) promenad i det friska - kalla och soliga vädret. Det blev ca 7 km och det kändes faktiskt skönt att inte ha blodsmak i munnen den sista biten upp till huset.

Just det där med blodsmak. Eftersom jag under våren och sommaren skall delta i lopp som är av längre karaktär....mellan 8-13 timmar...så har jag börjat snegla på lite lågpulsträning - och då framförallt på Maffetonemodellen. Har läst runt lite och sett att vissa får bra resultat och vissa känner att de blir sämre. Jag har ingen brådska och har inga tider att passa...så jag tänkte köra februari och mars enligt modellen...hamnar på en "maffetonepuls" på 143 slag/min. Skall bli kul att se om jag klarar av att behärska mig. Sedan jag började springa lite längre har jag känt att jag kanske springer lite för fort "för mitt eget bästa"...Jag har ofta känt att benen sviker efter ca 15 km. Om jag tar det lite lugnare under två månader utan att göra avkall på tiden jag är ute kanske det ordnar upp sig... Vi får se - Stay tuned!

Nedan lite inspiration i kylan...

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild! Var är den tagen?

    SvaraRadera
  2. Sv: Ja, jag förstod nästan det! Sandsjöbacka? Sprang där några gånger när vi bodde i Gbg, särskilt på Torrekullaleden-delen. Otroligt vackert, saknar det!

    SvaraRadera