fredag 13 juni 2014

Vilken vecka!

Sitter som ett litet vrak i soffan efter att ha avslutat en intensiv vecka med simning och Swimrun. Det hela är egentligen Kristinas fel som tidigare i år bestämde att vi skulle anmäla oss till en intensivvecka för Simcoachen. Jag googlade upp Simcoachen och kollade in den teknik hon lär ut som heter Total Immersion, genom videos på Youtube. Jag kände till henne sedan innan tack vare swimrunfolk som lärt sig TI och använt sig av det på till exempel Öloppet och Ö-till-Ö. Nåväl, det är väl bara att köra tänkte jag och anmälde mig. Kravet var att man skulle kunna simma minst 50 meter crawl vilket jag inte kunde just när jag anmälde mig, men som jag planerade att kunna vid kursstart. Man måste komma ihåg att jag aldrig tagit ett crawltag innan januari i år!!! Jag gick en nybörjarkurs i Kungsbacka som var helt okej. Jag lärde mig lite om andning, flytläge, benspark och så vidare. Kursen var på tretton gånger och jag gick väl cirka åtta gånger. I mars föll typ alla träningstillfällen bort och sedan bröt jag handen. Ingen simning från 13 mars till 13 maj...!!!

Nu började det kännas lite jobbigt med att jag faktiskt skulle kunna simma 50 meter när Simcoachens kurs skulle starta 6 juni. Det var bara att bita ihop, ta på sig swimrunutrustningen och börja träna i Kroksjön.

Världens bästa man fick coacha mig lite och med hjälp av simdolme( jo det heter så...) och paddlar så började jag orka längre och längre distanser. Våtdräkt från Zone3 och Surfspot, grymma skor från Merrell och strumpor från Seger hjälpte naturligtvis till! Jag hittade lite lugn och fick inte så mycket problem med andningen som jag haft tidigare. Problemet var ju bara att jag kunde ju inte komma med dolme, våtdräkt och paddlar till Valhalla. Nix! Det var bara att bita ihop och prova en simning i sjön utan hjälpmedel som en sista desperat förberedelse... Hann prova en gång och jag överlevde och kom i alla fall minst femtio meter.

Klockan halv tio i måndags stod jag redo i Valhalla med swimrunpartnern Kristina. Simcoachen Anna-Karin var precis så trevlig och pedagogisk som alla säger. Att få instruktioner direkt i örat via Aquatalk var helt magiskt bra! Att få tips direkt i örat medan man simmade, både positiv och negativ kritik, gjorde att man kunde justera sina fel direkt. En enorm skillnad från min tidigare kurs! Efter 90 minuters lektion med TI lyckades jag simma utan att sparka vilt med benen och jag kunde med lätthet simma 50 m utan andnöd. Så glad! Efter tre lektioner och lite egenträning tidigt på morgonen kände jag mig redo för kursens swimrundel vid Delsjön med Bjarne Koning. Det var en fantastisk känsla att klara av att crawla i Delsjön utan att egentligen tänka på att jag inte längre behövde någon simdolme, och utan att känna någon andnöd. Jag har dock valt att ha paddlar när vi tränat i Delsjön, men kommer träna utan i sommar en hel del.

Efter tre hårda swimrunpass med Bjarne då vi tränat på siktning, diskuterat utrustning, övat på att komma i och ur vattnet, löpteknik och massa annat avslutade vi dock med en träningstävling. En fin runda hade förberetts med tydliga markeringar och "säkerhetsfolk" som kollade att ingen försvann i vattnet. Tyvärr var jag enda damen som kunde/ville ställa upp, men jag lyckades i alla fall hålla en herre bakom mig. Sjukt nöjd! Paddlar, våtdräkt och en nyvunnen TI-teknik( en början på)var det som gällde. Kan verkligen rekommendera alla som vill hitta lugn i sin träning att prova en kurs hos Simcoachen. Jag tyckte det var väl investerade pengar. Eftersom jag "vann" damklassen så fick jag en PT- timma med Simcoachen, vilket känns lyxigt och kul. Kanske kan jag då rätta till mina armar som gör någon slags mystisk "dansrörelse" i slutet av varje armtag och vem vet...kanske slänger jag till slut även mina paddlar...kanske... Nu ska jag slänga i mig den goda mat som Johan fixat och kanske även ta ett glas bubbel. Det är jag värd! Tack till alla instruktörer och deltagare som peppat under veckan. Vi ses snart igen...i en sjö eller i havet... Kanske på träningstävlingen som gbgswimrun arrangerar 2 juli./Linda

P.S. Håll tummarna för Kristina som idag/imorgon avslutar sin tjugonde klassiker! Alltså 20 klassiker på raken! Grymt! D.S.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar