söndag 5 januari 2014

Lite löpning igen...

Den här veckan har jag sprungit....14.5 km.....utan att ha ont...Håller mig trippande på stigarna - går så fort jag känner minsta lilla smärtkänsla...det blir rundbanor runt huset. Är lycklig över att ha fin kuperad stig 15 m utanför dörren..

Det känns som att livet börjat återvända något, men jag vågar fortfarande inte bege mig iväg på några längre rundor med tryck i steget. Upplever att det går att ligga på uppför utan att känna något som helst från knät. Idag blev det ett uppjogg - backintervall - nedjoggspass... 100 meter från huset börjar en fin stig som leder vidare mot "Älgmossen" - älgmossen för att här har vi mött älgar titt som tätt när vinden ligger "rätt" och man är ute och går i terrängen. Backen upp till älgmossen är ca 600 m - brant - planar ut lite - blir brantare för att avsluta med ett stabilt sugande motlut det sista. Perfekt för lårens baksida och vaderna.

På bokmässan köpte jag Reckmans "Det perfekta löpsteget" - bläddrade lite i den när jag precis köpt den...för att därefter lägga undan den. Jag tänkte att jag skulle ta och ta tag i allt som kan skadelindra - rehabba - prehabba osv nu när knöt är som det är. Under dagens pass fokuserade jag på att får fram höften med stolt hållning - fotisättning och korrekt frånskjut. Jag märker att det är lätt att falla ihop i höften....nu är det slut på det. :)

Har bestämt mig för att Sandsjöbacka Trail Marathon blir en DNS - jag vill verkligen springa, men jag vill inte förstöra något inför swimrunsäsongen som är det vi fokuserar på. Nu blir det smart upplägg för att kunna köra på hårt i sommar. Jag är anmäld till långa BUM i slutet av maj...där vill jag vara skadefri och stå på startlinjen.

Hoppas ni haft en magisk helg!

 

 

2 kommentarer:

  1. Gött att du är tillbaka!
    Tråkigt med DNS, men sannolikt det rätta valet.
    Krya på dig

    SvaraRadera
  2. Har också haft problem med löparknä och nu känns det som det har släppt! Jag har kört styrkeövningar, voltaren gel och sedan har jag fokuserat mycket på armpendlingen. Kört mycket servitörövningen när jag har sprungit. Alltså att hålla händerna uppåt och tummarna utåt för att på det sättet få in armbågarna vilket ger en rakare armpendling. Detta i sin tur påverkar fötter, knän och höft och jag har känt att jag har mindre ont i knät och höften efter jag började tänka på detta.

    SvaraRadera