lördag 14 december 2013

F*CK....!!!

Det här inlägget hade kunnat handla om att gårdagens distanspass var magiskt... Att det var sol och 8 plusgrader...att det kändes lätt och att all utrustning satt som en smäck...att det var skönt att inte känna någon stress över att passa tider, utan mer en känsla av att "idag springer jag tills jag känner att det räcker..." Nu blev det ju inte riktigt så...

Det kändes inledningsvis bra. Matade på från ICA i Lindome. Tänkte springa ner till Kållered och under järnvägen - över till IKEA och upp mot Torrekulla. Vidare över Sagsjö - Fagared och Lindome. Satsade på en tretimmarstur. Planen var att ligga under 155 slag/minut för att inte bränna ut mig. Låg och pendlade på km tider runt 5:30. Vid 15 km valde jag att gå i en uppförsbacke för att inte gå upp för mycket i puls. När jag skulle starta om igen ville inte vänsterbenet riktigt lyda. Tog några stapplande steg och då var det som om någon kört in en kniv strax under knät på utsidan. Panik!!!!! Försökte springa, men det blev att gå tillbaka till Lindome. Hemma igen var smärtan stabilt illa. Duschade och tog det lugnt. Googlade sönder internätet och kom fram till att det med 99.99% säkerhet är löparknä - problem med ITB - tydligen finns det akut och kronisk variant av detta.


Om jag skulle gissa så är smärtan ett resultat av en övergång till löpband kombinerat med att jag är sämst i världen på att stretcha. Kände direkt när jag stretchade gluteus igår att jag är stelare än stelnad betong. nu blir det ändring.... Börja nyttja min foamroller och stretcha. Återkommer i ärendet. Har inte panik...men jag vill verkligen springa Sandsjöbacka Trail den 26 januari... Fram tills dess blir det att tänka till på hur jag skall lägga upp träningen. Johan 2 aka Mr Crisp aka Kronobergaren får hålla fanan högt på Panterpassen framöver. Gårdagens stats innan det brann till i knät...

 

 

1 kommentar:

  1. Bra mot löparknä. Lycka till. http://www.runnersworld.se/artiklar/hopparkna.htm

    SvaraRadera